07 november 2010

ljuslåga.

Igår skulle man tända ljus, för dom som inte är med oss längre.
Jag gjorde som vanligt inte detta. Eller jag och Anna hade ju lite ljus tända och jag tänkte lite på dom som saknas i världen.
Jag tänder ett ljus här och nu istället. För många har fått lämna för tidigt.
Afzelius sjunger så fint: "Vi är en sekund i epokernas ström, men vårt liv är en oersättlighet. Så innan min låga flämtar till, och skymningstimman tiger still,
vill jag vara ett bloss för dom som följer oss en tid, ett ljus på deras stig;
En tid, ett ljus i deras liv."




Döden betyder ingenting

Döden betyder ingenting
Jag har bara dragit mig tillbaka till ett annat rum
Jag är jag & du är du
Allt det vi var för varandra det är vi fortfarande
Nämn mig vid mitt vanliga, familjära namn
Tala till mig på samma sätt som du alltid brukade
Ändra inte ditt tonfall
Håll sorgen borta från din röst
Skratta tillsammans med mig
Som vi alltid brukade skratta åt vardagens småting
Var med mig, le med mig, tänk på mig, bed för mig
Låt mitt namn fortsätta vara en del av din vardag
Livet betyder detsamma
Ingenting har skett som förändrar det
Livet går vidare för att det måste gå vidare
Döden är ju ändå bara ett tillfälligt avbrott i vår gemenskap
Varför skulle du sluta att tänka på mig,
För att du inte längre kan se mig?
Jag väntar på dig för en kort stund
Alldeles i närheten
Allt är bra

/Henry Scott Holland


.det strålar en stjärna.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag minns, jag förnimmar. Tiden bleknar och minnen hamnar i glömska. Men innerst inne finns det alltid kvar. Alla de som betyder något. Saker som ingen kan ta ifrån en. Dagar passerar men en tanke kommer alltid skänkas till dem man saknar.. I tid och otid.

Natalie sa...

fint sagt anonymos!