23 mars 2011

try your wings.

En av tidernas vackraste och bästa dikt. Enligt mig såklart. Allt är enligt mig. Det är ju för fasen mitt liv. Get it? Förövrigt kan jag ju dela med er att jag har jooordens mensvärk, och inga alvedon. Måste ge mig ut i blåsten. Skulle suttit och snackat skit med Mkay nu men solen skiner inte jättemycket och hon är en tröttis efter sitt tentaskriv. Så istället får jag gå ut själv och handla alvedon, och köttfärs. Men njut av lite poesi nu, och sen kan ni ju låta Björn Afzelius sjunga smärta i era öron.


Först när du tog av din styrka,
knäppte upp pansaret av självhädelse,
lät din stolthet glida ner till golvet -

först när du tog av din utåtvändhet,
vek ihop den på en stol för natten
och lät attityderna falla

då var jag tillspillogiven:
floden sköljde förbehållen,
havet tog dem, lät dem sjunka,

då var jag en fånge. Pannan
tryckt emot ditt revbensgaller
med en hemlig dröm om port och nyckel,
redan längtande till frihet, frihet -

När du grät en gång mot min skuldra
och skamset dolde ansiktet i handen
vet du att din svaghet blev din styrka?

/ Martha Larsson. 

Inga kommentarer: