22 januari 2012

poetry.

Men hey just ja! Jag skulle ju dela en av mina favvis dikter. Men hmm, det finns ju många. Älskar min bok "samlade kärleksdikter" hyfsat slemmigt kanske men har haft den i flera år och när den första försvann fick jag en ny :) Var och varannat blad är ju vikt i den så det finns en del guldkorn! Här är en. 
 
Först när du tog av din styrka, 
knäppte upp pansaret av självhädelse, 
lät din stolthet glida ner till golvet - 
 
först när du tog av din inåtvändhet, 
veh ihop den på en stol för natten 
och lät alla attityder fall 
 
då var jag tillspillogiven: 
floden sköljde förbehållen, 
havet tog dem, lät dem sjunka, 
 
då var jag fånge. Pannan 
tryckt emot ditt revbensgaller 
med en hemlig dröm om port och nyckel, 
redan längtande till frihet, frihet - 
 
När du grät en gång mot min skuldra 
och skamset dolde ansiktet i handen 
vet du att din svaghet blev din styrka? /Martha Larsson - förälskad kvinna.
 
Egentligen tänkte jag skriva ner en annan, men det var så jävla lång. Nu var ju kanske inte den här i kortaste laget heller, men ändå. 
 
Nu sitter jag i soffan med en kopp kaffe och gårdagens godispåse. Kollar matprogram och känner en lätt avsky mot att helgen redan är slut. Känner mig inte alls utvilad nog att köra 5nätter redan. Men nästa helg har jag ju något fint att se fram emot alla fall :) 
 
I veckan blire Hindersmässan och massa tvätt. Jobb och förhoppningsvis mer än 5timmars sömn/dygn. Det är planen. Vad är er? 
 
.all work no play.

Inga kommentarer: